Nem is igazán értem polgármesterünk miért nem zárta még le örökre a
Rózsák-terét és a Győzelem-teret, s ültetett volna oda még ugyanannyi rózsatövet, mint
amennyi most van? Én oda nem engedném be csak a helyi autóbuszvonalakat! Aztán a Maros-mall előtt is
elkészíttetném az 1985 óta állandóan félbehagyott körforgalmat - ekkor onnan a jelzőlámpák eltűnnének! Ugyanakkor a város o kilóméterkövét jelentő virágórától mérve 1 kilóméteres körzetben
hétfőtől péntekig reggel 6 órától este 1o óráig óránként 5 lejes
parkolást vezetnék be, e körön kívül teljesen ingyenest!
Épp
most mértem ki egy ilyen 1 km-s kört a virágórától a google-maps-on,
nem olyan tragikus: az 1989 december 22 sugárút irányában a Visó utca sarkáig, az
1918 december 1 sugárúton a Sarló utca sarkáig, a Dózsa György utca irányában a
Laposnya utca sarkáig, a Lovasság utca irányában a Kárpátok sétánya sarkáig tartana.
Aztán
természetesen befejezném a Jedd - Koronka - Ernye kamion-kerülőutat,
továbbá a Segesvári út meghosszabbítását is hátul ott a Promönád
irányába, hogy az autópályába csatlakozzon - a csatlakozási pont ma is
készen áll egy kihasználatlan körforgalom formájában...
Az összes taxit és buszt kicseréltetném euró 6-os elektromosra!
A kocsiadót is kétségtelenül az alábbiak szerint módosítanám:
euró 1-es autók - a legszennyezőbbek - évi 6oo lej
euró 2-es - 5oo lej
euró 3-as - 4oo lej
euró 4-es - 3oo lej
euró 5-ös - 2oo lej
euró 6-os - elektromos autók - évi 1oo lejes kocsiadó
S hogy a Somos-tetőre miért kell autóbuszjárat? Nos, azt ne tőlem kérdezzék... Lehet, hogy a polgármester úr szülei mozgássérültek? Esetleg a gyerekei lennének lusták, kövérek? Nem telik a polgármester úr fizetéséből egy-egy montira nekik? Talán az állatkert majmait szállítmányozza le ezekkel a buszokkal a polgármesteri hivatalba? Van ott épp elég gorilla, még több is, ahány a pincétől a padlásig a túlbürokratizált semmittevő irodákba befér, és valóban szükség lenne rájuk - legalább a felük nincs mit ott keressen! Mint ahogy azt se tőlem kérdezzék meg, hogy a Somos-tetőn az az 1 km hosszú, 1 méteres nyomtávú, erdei-útmenti keskenyvonat a medve-kőszobra - állatkert főbejárata - televízió-torony útvonalán miért nem közlekedik...
A sulibuszok is megérnének egy egész misét: tud valaki valami jót mondani ezekről? Csak rosszat! Bezzeg az én időmben! Ion Iliescu idejében, amikor én IX. osztályos licista voltam a Bolyaiban, bizony sok osztálytársam volt, aki a szomszédos településekről ingázott nap mint nap: amikor egész szeptemberben állandóan elkéstek az első óráról, mert sehogyan sem tudtak reggel 8-ra beérni, a szülők úgy döntöttek, hogy lemondanak gyerekük buszbérletéről, és inkább vesznek a gyerek segge alá egy montit! Így is történt: bringával senki soha nem késett 5 percet sem még egész XII. osztályban sem, pedig reggel a nagy sötétben, a legnagyobb hidegben, a legnagyobb hóban (ki takarította akkoriban el a havat?), a legnagyobb forgalomban kiengedni a teherautók közé Marosszentgyörgyön a főútra egy 14 éves kislányt azért nem semmi! És? Lett valami baja? Nem! Csak felnőtt a feladathoz, és még jobban megerősödött! Ma is szeret a Kárpátokban hegyeket mászni, szép, fitt, filigrán, szexi, sportos kis nőcske lett belőle! De ezekből, a maiakból mi lesz, ha már I. osztályos korában a gyerek mellé rendőrt tesznek, és buszra kötelezik, és azt még XII. osztályos korában is? Én I. osztályos koromtól fogva egyedül mentem az iskolába, bármilyen sötét és hideg és hó is volt télen! Fél órát gyalogoltam, és soha nem késtem el!
Ha a fél osztály két hétre belázasodott télen, senki nem kiáltott járványügyi intézkedésekért, vagy mérgező oltásokért! Hol volt akkor a teljes épület teljes felújítása, a hőszigetelés, a központi fűtés, a gázkazánok? - SE-HOL! S mégis jobb világ volt! A tanárok akkor is megtartották az órát, ha nem volt fűtés, villany, vagy víz, akár télikabátban is. Kicsit lelassultak a tananyaggal, hogy majd két hét múlva, amikor a fél osztály meggyógyult, és még erősebb lett, mint előtte, behozhassa az anyagot - ami sikerült is, mindenféle onlájn humbug nélkül!
Az én időmben még szombaton is kötelező volt a suli, és minden nap délután 2-ig! Szeptember 1-től Karácsony első napjáig, december 25-ig nyomtuk a sulit! Október 23? Délelőtt suli, órarend szerint, délután mindenki ünnepelte a nemzeti ünnepnapot a tévé előtt otthon a családi körben, és ez így volt november 1-én, halottak napján is: délelőtt suli, órarend szerint, este kiski elment családjával a temetőkbe világítani a halottai sírját! Másnap reggel újból suli, órarend szerint. Ó, azok a régi szép idők! S ma? Mindent csak elrontanak... a nagy fejlődés nevében. Lustaság és kövérség és kényelem és kényeskedés és mozgássérültség az oktatás legfőbb prioritása!
Természetesen szigorúan büntetném azokat a kocsitulajdonosokat is, akik éjjel a főúton hagyják az autóikat, miközben üres garázsuk is van!
Ó, azok a régi szép idők! Régebb jobb volt: nem volt rablaprogram - az állam nem avatkozott bele kétes jellegű divatos importált ideológiák erejével sem az autópiacba, sem az elektronikai cikkek piacába: ha egy autó vagy elektronikai cikk elromlott, megjavították, s használták tovább! Ha valaki akart új autót vagy elektronikai cikket vásárolni, az vásárolt rablaprogram nélkül is! Aki pedig el akarta adni régi autóját vagy régi elektronikai cikkét, az eladta rablaprogram nélkül is!
És a szelektív szemét, ami amúgy sehol nem működik itt Kelet-Európában úgy, ahogy Nyugat-Európa elvárná... Nem-e volt régebb sokkal jobb, amikor minden szemetet egy kukába gyűjtöttek, egy nagy, teherautó nagyságú fémkonténerbe? S az, mikor megtelt, jött a nagy teherautó, egy könnyed, egyszerű billenőszerkezettel a hátáraemelte, kivitte a város szélére a szemétdombra, Kakasdra, ott kiürítette, s visszahozta üresen, kb. egy óra alatt, aztán, aki szelektálni akarta a szemetet, az szelektált saját zsebére állami beavatkozás nélkül a szabad piac erejével ott kint a szemétdombon, vagy a lakótelepeken kukázva kukáról kukára járva! Vagy mint én az utcasarki boltban: bevittem egy raffiaszatyor üveget, s kijöttem egy raffiaszatyor élelmiszerrel! Emlékszik-e még valaki azokra a régi szép időkre? Ma hol lehet ilyesmit megcsinálni?
S tulajdonképpen mi is az, hogy utcaseprés? Nem-e volt régebb jobb, amikor azt megtették nappali kézimunkával ingyen a börtönlakó rabok? Hát az utcamosás? Nem-e volt régebb jobb, amikor azt megtette az eső?
A teleszemetelt-telehányt pisis-kakás-fosos, még fényes nappal is közveszélyes Színház-téri aluljárót elnézve mindenképpen ellenzem bármiféle parkolóház építését. Elég, ha csak megnézzük a Maros-mall földalatti parkolóházát: egyszer tévedtem le oda, de minden bizonnyal előszőr és utoljára! Ennek ellenére nem ellenezném, ha a Maros-mall mögötti hatalmas nagy mély gödröt feltöltenék szeméttel, földet hánynának rá, és beültetnék fákkal, mint valami kis erdőt...
Az utcák mentén mindkét oldalon a fasorokat visszaültetni szükséges, de ott, ahol az utcák nagyon szűkek, hát nem minden esetben lehetséges... 2ooo óta, Dorin Florea polgármesterségének idejében nagyon automobil-központú lett a város minden utcája: már nem csak a fasorok, zöldövezetek, játszóterek és bringások kárára, de már a gyalogosok (több esetben a lakóházak) kárára is: sok helyen még a járdákat is felszámolták, az utca mindkét oldalán, még egy egyméter széles járdát sem hagytak bár az egyik oldalon - ami a gyalogosok szempontjából akár gyilkossági kísérlettel is felérhet! Van, ahol a lakóházak falát súrolják az automobilok oldalai! De az autóknak a két vagy még annál több sávjuk, na az megvan, még akkor is, ha gyalog hamarabb oda lehet érni bizonyos célpontokhoz, mint autóval, melyek több mint felében a sofőrön kívül nem utazik senki!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése