Összes oldalmegjelenítés

2014. szeptember 1., hétfő

indiai kisvasutak: UNESCO - világörökség része






20 megjegyzés:

  1. Avem şi noi din astea, de exemplu preferatul actualului preşedinte al ţării, cel de la Comandău, vezi:

    https://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc

    VálaszTörlés
  2. Ăla de mult nu mai merge, decât aşa, doar sporadic, vara, şi doar un singur tren cu vreo două-trei vagoane, între Covasna – Valea Zânelor, aşa ni, pentru grupurile organizate de turişti, spre amuzamentul copiilor (şi al fanilor înrăiţi)... Şi cred că mai e unul, tot aşa, ceva rămăşiţă nostalgică, între Câmpu Cetăţii – Sovata, da’ kilometrul pe minut nu prinde (= 6o km/o)! Şi mi se pare că ceva asemănător mai e şi pe la Vişeu de Sus...

    VálaszTörlés
  3. „Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára...”

    VálaszTörlés
  4. Há te, akit nagyon érdekel és nem bír megelégedni eme három-részes, (díjazott) BBC-dokumentumfilmmel, az nézzen utána az angol wikipédián, ott nagyon pontosan leírja a dolgokat:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Darjeeling_Himalayan_Railway

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nilgiri_Mountain_Railway

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kalka%E2%80%93Shimla_Railway

    VálaszTörlés
  5. Világörökség, világörökség! Ha-ha-ha! Marosvásárhelyhez ilyesmi legközelebb Segesvár esik...

    VálaszTörlés
  6. Világörökség, világörökség! Ha-ha-ha! A XX. század elején Ázsiára is kiterjedő angolszász imperializmus (értsd: brit kolonializmus) felsőbbrendűségi tudata! A XX. század közepén pedig, ahogy mindent otthagytak, amit ott létrehoztak, az indiaiak mindent átvettek tőlük! Sokat köszönhetnének nekik! Civilizációt, kultúrát! Amit ma is használnak, amelyben ma is élnek! Köszönik szépen, méghozzá elég jól!

    VálaszTörlés
  7. Világörökség, világörökség! Ha-ha-ha! Bezzeg az Osztrák-Magyar Monarhia kisvasutai közül egyik sem érdekelte őket!

    VálaszTörlés
  8. Há te, a világörökség listájára felkerülni szigorú feltételeknek kell eleget tenni! Nézd csak, ezek a kisvasutak mindent megőriztek eredeti formájukba, és minden nap menetrendszerinti járatokkal üzemelnek még ma is, pont úgy, mint első évükbe, erre mondjuk, hogy ott szó szerint megállt az idő: valahol 19oo-nál (noha azóta eltelt több mint 1oo év), sőt: egy-egy Dízel-vontatású hosszabb luxus-vonatot is beiktattak a gazdag külföldi turisták (értsd: kisvasút-rajongó, világotjáró brit nyugdíjasok) nagy örömére!

    VálaszTörlés
  9. Ah! Mikor is lesz Romániában is olyan nyugdíj, mint ma Angliában?

    VálaszTörlés
  10. Amikor a mai Romániából mai Anglia lesz!

    VálaszTörlés
  11. Ami régi, az szükségszerűen mind rossz? – Lám: dehogyis! Ezek a kisvasutak mégcsak nem is váltak múzeummá, az Indiai Állami Vasutaké, olcsóbb a másodosztályú jegy, mint a vasúttal párhuzamosan futó országúton a buszjegy!

    VálaszTörlés
  12. Wikipédia, wikipédia! A mindentudó onlájn lexikon?

    VálaszTörlés
  13. Ha-ha-ha! „We want Gorkha-Land!” Ha-ha-ha, a szeparatista autonomisták, nem elég jó nekik a nagy India! S a szegény nepáli, kasmíri menekültek, a bevándorló napszámosok!

    VálaszTörlés
  14. A film, de az angol wikipédia szerint is, a gőzmozdonyok mellett Dízel-mozdonyok is üzemelnek, valóban, hisz ez utóbbiak olcsóbbak, bár Indiában még ma is több szénbánya működik, noha gőzmozdonyokat a világon ma már sehol sem gyártanak. A gőzmozdonyokat ma már tulajdonképpen csak a fizetőképes turistáknak veszik elő, a különvonatokhoz... De persze azok is végig képesek menni a teljes vonalon, s méghozzá nem is lassabban, noha abba a sok hosszú alagútban nem a legegészségesebbek! Kivéve persze a nilgiri vonalat, ahol a Mettupalayam és Coonoor közötti 28 kilóméteres, néhol több mint 8 %-os emelkedésű fogaskerekűn mindmáig csak gőzmozdonytolatással tudnak felmenni a vonatok. Na ott a Dízel-mozdony még egyedül sem bír felmenni, még fogaskerékkel sem, pedig a közelmúltban nagy lelkesedéssel történtek próbálkozások e téren, és további terveket szövögetnek a nagy okos mozdony-gyáros mérnökök ez ügyben... Hi-hi-hi!!!

    VálaszTörlés
  15. Marosvásárhelyen a Fenyőfa utca a legmeredekebb. Bicajoddal fel bírtál-é, ó, tekerni azon?

    VálaszTörlés
  16. Há mi van te, liliputi haver, a normál vasút már nem is elég jó neked?

    VálaszTörlés
  17. Romániában két keskenyvasútból lett normál vasút, mindkettő Csiáó idejében: a 4o km hosszú Szatmár – Bikszád, ill. az Ompoly-menti, 3o km hosszú Gyulafehérvár – Zalatna (amit Karácsony Benő Napos oldal c. regényében meg is írt), mindkettő ma is üzemben van, s mivel szárnyvonalak, ezért privát vonalként, de sínbuszok közlekednek rajta! (a távolságokat a két végállomás között egyenes vonalban adtam meg)

    VálaszTörlés
  18. Márpedig a film és a wikipédia szerint is a Kalka – Shimla vonalon mára már egyáltalán nem használnak gőzmozdonyt, még a "turista különvonatoknak" sem!

    VálaszTörlés
  19. The highest speed is on Kalka – Shimla-line: 5o km/h.

    VálaszTörlés
  20. En voltam a Darjeeling vonaton amit meg az angolok epitettek. Az egesz Himalaja lancolatot lehetett latni. leirhatatlan elmeny... es meg több...

    VálaszTörlés